Ce este 112?
Apelarea numărului 112 reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgenţă (Poliţie, Pompieri, Ambulanţă) în timpul unei situaţii de urgenţă. Sistemul 112 funcţionează la nivelul întregii ţări, în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile. Sistemul 112 vizează asigurarea protecţiei cetăţenilor şi a unui grad înalt de asistenţă, indiferent de locul în care se află aceştia. Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) este construit prin crearea centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă şi dotarea acestora cu un sistem operativ de telecomunicaţii, destinat anunţării, recepţionării, prelucrării şi transmiterii către serviciile solicitate a apelurilor de urgenţă, în mod centralizat şi unitar. Sistemul este folosit şi pentru comunicarea între serviciile specializate de intervenţie ale Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei, care au obligaţia de a acţiona în cazul apelurilor de urgenţă.
Cine sunt cei care răspund apelurilor Dvs.?
Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă 112 este compus din profesionişti care răspund la apelurile de urgenţă 24 din 24 de ore. Ei sunt instruiţi pentru a asista apelanţii în cazuri de urgenţă şi a-i ajuta în cel mai scurt timp posibil.
Cum funcţionează 112 ?
Centrele de preluare a apelurilor de urgenţă dispun de o bază de date care îi ajută pe operatorii de la 112 să localizeze apelul, incidentul produs şi resursele de intervenţie cele mai apropiate. Acest lucru este posibil cu ajutorul a doi indici de identificare:
ANI - identificarea automată a numarului de telefon. Pe monitorul operatorului apare numarul postului telefonic de unde apelantul sună;
ALI - identificarea automată a locaţiei. Pe monitorul operatorului apar adresa apelantului, locul de unde acesta sună şi o serie de informaţii suplimentare necesare pentru a exploata toate resursele în vederea găsirii soluţiei optime pentru a ajunge în timp util la locul incidentului.
Aplicaţia AVL (Automatic Vehicle Location) identifică poziţia autovehiculelor angajate în procesul de intervenţie la situaţiile de urgenţă dotate cu echipamente de comunicaţii radio (convenţionale sau digitale) care conţin un subsistem GPS. Pentru a putea transmite datele între terminalele mobile şi serverul AVL, aplicaţia AVL utilizează reţelele radio digitale şi/sau analogice (convenţionale), pentru poziţionarea vehiculelor de intervenţie şi identificarea traseelor optime de deplasare a acestora.
Ce trebuie să faci când apelezi 112 ?
- spune ce urgenţă ai
- spune unde este urgenţa
- spune unde te afli
- spune de la ce numar de telefon suni
- spune cum te numeşti
Un operator de la Centrul de preluare a apelurilor de urgenta 112 va adresa anumite întrebări apelantului cu privire la natura urgenţei pentru care solicită ajutor şi va aprecia care dintre agenţiile de urgenţă poate să răspundă corespunzător solicitantului. Operatorul evaluează urgenţa apelantului în funcţie de informaţiile primite şi transmite aceste informaţii la agenţia/agenţiile de urgenţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv. Dacă este nevoie de intervenţia tuturor agenţiilor, datele preliminare ale cazului sunt transmise simultan, în maximum 2-3 secunde. După furnizarea acestor date trebuie să rămâneţi la telefon pentru a fi puşi în legatură cu agenţia de urgenţă de care aveţi nevoie şi pentru a primi eventuale recomandări. Dacă legatura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunaţi din nou. Rămâneţi calmi şi răspundeţi la toate întrebările; nu închideţi până când nu vi se spune.
112 este unic, rapid, eficient, gratuit şi se poate accesa din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă, universal (multilingvist) şi asigură confidenţialitatea, cooperarea între agenţiile de urgenţă din judeţ şi la nivel inter-judeţean.
Atenţie!
- Convorbirile sunt înregistrate
- Răspundeţi urgent la întrebările puse de operatoarea de la 112, orice secundă contează!
- Înainte de a forma 112, trebuie să cunoaşteţi numărul de telefon de la care sunaţi, altfel apelul dumneavoastră poate fi evaluat ca neserios şi, în acest caz nu veţi primi ajutorul cerut.
- Daca vă aflaţi într-o zonă în care furnizorul dumneavoastră de telefonie mobila nu are acoperire şi trebuie să sunaţi de urgenţă la 112, nu disperaţi! Apelul va fi preluat de alt operator de telefonie mobilă care are acoperire în zona respectivă.
Conditiile in care un politist poate interveni la sesizarea unui caz de violenta asupra copilului
In ce cazuri poate sa intervina Politia?
- Abuz fizic = folosirea fortei fizice asupra copilului, supunerea lui la munci dificile sau care depasesc posibilitatile lui sau la pedepse aspre si umilitoare avand ca rezultat vatamarea integritatii corporale.
- Abuz sexual = implicarea unui copil intr-o activitate sexuala pe care el nu o intelege, prentru care nu are capacitatea de a-si da incuviintarea informata, pentru care nu este pregatit din punct de vedere al dezvoltarii sau care incalca legile si tabuurile sociale.
Abuzul sexual se poate manifesta prin: viol, molestare, pornografie, expunerea intentionata a copiilor la actele sexuale ale altor persoane (inclusiv ale parintilor), agresiunea sexuala, prostitutia juvenila, traficul copilului in scopuri sexuale, exploatarea sexuala a copiilor, tursimul sexual cu copii, casatoriile timpurii.
Pasii de interventie ai Politiei: sesizarea, ancheta, aplicarea de masuri.
Cine poate face sesizarea?
- Victima
- Familia sau un membru al familiei victimei
- Prieteni
- Vecini
- Unitatea sanitara unde a fost ingrijit/internat minorul-victima
- Organizatii pentru protectia copilului
- O autoritate a statului
Cum se face sesizarea?
- Plangere
- Denunt
- Sesizare din oficiu.
Unde se face sesizarea?
- Apel de urgenta la 112
- Direct la unitatea de politie pe raza careia domiciliaza copilul sau unde au fost savarsite faptele.
Ce face Politia odata sesizata?
Sesizarea este punctul de pornire pentru efectuarea unei anchete a Politiei, cu ajutorul specialistilor (in medicina, drept, psihologie, asistenta sociala). Odata finalizata ancheta, se vor stabili solutiile si serviciile de interventie.
Cum intervine Politia?
Politia intervine cu specialisti din cadrul politiei judiciare si cu politisti anume desemnati ce au in competenta activitati privind protectia minorilor pentru:
- stabilirea unor masuri de protectie a copilului (scoaterea din mediul abuziv, internarea sa in regim de urgenta in institutii de ocrotire, spitale etc)
- interventia in mediul familial
- luarea unor masuri coercitive pentru abuzator
Politia actioneaza si in vederea preveniriia abuzului asupra minorilor prin formatiunile de prevenire a criminalitatii si politisti de proximitate sprijiniti de psihologi, asistenti sociali si alte categorii de persoane implicate in protectia copilului.
Politia:
- culege date despre victima (copiul agresat) de la persoana care face sesizarea si, daca sesizarea vine de la un membru al familiei, si despre agresor. Daca sesizarea vine din partea unei autoritati, politistul identifica autorul in baza de date pentru a vedea daca acesta are antecedente penale.
- se deplaseaza imediat la domiciliul acestora, impreuna cu un lucrator din cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului.
- acorda prim ajutor minorilor agresati.
- culege date de la vecini cu privire la incident.
- indruma parintele sau tutorele sa se prezinte cu acesta la Institutul de Medicina Legala in cazul in care copilul prezinta leziuni.
- acorda sprijin persoanelor desemnate de autoritatile publice pentru instrumentarea cazurilor de violenta in familie.
- acorda sprijin Politiei Comunitare la interventia acestora intr-un caz de violenta unde sunt implicati minori.
ESTE O SITUAŢIE DE URGENŢĂatunci când se impune intervenţia Poliţiei, Pompierilor şi Salvării pentru a salva
v i a ţ a, p r o p r i e t a t e a şi m e d i u l.
Pentru a putea aprecia corect dacă o situaţie este de urgenţă, cetăţeanul trebuie să răspundă la următoarea întrebare:
„Este nevoie de asistenţa IMEDIATĂ a Poliţiei, Pompierilor sau a Salvării pentru a salva viaţa, proprietatea sau mediul?”
Daca răspunsul este DA, atunci se formează 112 şi se comunică operatorului Centrului de preluare a apelurilor de urgenţă ceea ce s-a întâmplat sau urmează să se întâmple.
- Exemple de situaţii de urgenţă:
ACCIDENTE DE AVIAŢIE
ACCIDENTE LA METROU
ACCIDENTE FEROVIARE
ACCIDENTE RUTIERE CU VICTIME, PERSOANE BLOCATE
ACCIDENTE NAVALE
ACCIDENTE MONTANE
ACCIDENTE ÎN PEŞTERI CANIOANE
ACCIDENTE DETERMINATE DE FACTORI DE MEDIU
AVARII SAU ACCIDENTE INDUSTRIALE
EXPLOZII
INCENDII
ARSURI TERMICE - ELECTRICE - CHIMICE
CUTREMURE
FENOMENE HIDROLOGICE/METEO PERICULOASE
FULGERAŢI/TRĂSNIŢI
PRĂBUŞIRI UTILAJE - CONSTRUCTII – ARBORI
AGRESIUNI ANIMALE CU VICTIME
PERICOL DE AGRESIUNE INSECTE, ANIMALE
MUŞCĂTURI/ÎNŢEPĂTURI ANIMALE/INSECTE
PERSOANĂ INCONŞTIENTĂ
PERSOANE CONŞTIENTE CĂZUTE ÎN LOCURI PUBLICE
INTOXICAŢII
PROBLEME RESPIRATORII SEVERE
HEMORAGIE GRAVĂ
FEBRĂ
LEŞIN
CONFLICTE ŞI AGRESIUNI FIZICE
LOVIRE SAU ALTE VIOLENŢE
OMOR/PRUNCUCIDERE
RELE TRATAMENTE APLICATE MINORILOR
LIPSIRE DE LIBERTATE
TÂLHĂRIE
FURTURI
ÎNŞELĂCIUNE
FOLOSIRE ARMAMENT
DISTRUGERI DE BUNURI
DROGURI CONSUM/TRAFIC
EVADARE
TENTATIVĂ SUICID
TULBURAREA LINIŞTII ŞI ORDINII PUBLICE
PERSOANE DISPĂRUTE/GĂSITE
CERŞETORIE/SPĂLARE PARBRIZE
Anunţaţi atunci când o persoană suspectă merge din uşă în uşă, atunci când intra persoane străine pe proprietatea dvs. sau a vecinilor dvs., când o persoană se furişează pe lângă casă sau forţează intrarea unei case sau a unei maşini.
Anunţaţi o agresiune la adresa dvs. sau a altcuiva. De exemplu, tocmai vi s-a smuls poşeta şi descrierea suspectului şi a maşinii poate ajuta politia să-şi formeze o imagine asupra suspectului.
Sunaţi imediat la 112 dacă observaţi că cineva pătrunde în interiorul casei vecinilor dvs. pe fereastră, ştiind că vecinii sunt plecaţi în vacanţă. Aceasta este o situaţie de urgenţă deoarece este necesară intervenţia imediată a poliţiei pentru a apăra proprietatea şi a descoperi infractorul.
Sunteţi martor la un accident rutier şi un pasager din autovehicul este blocat în interior. Aceasta este o situaţie de urgenţă care trebuie anunţată imediat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu